بیوگرافی تقی عسگری پدر شیرجه ایران

تقی عسگری اسطوره شنا و شیرجه پدر شیرجه ایران دارنده 2 مدال نقره و برنز آسیا سال 1330 سفیر فدراسیون جهانی در رشته شیرجه قهرمان شیرجه کشور و عضو اسبق تیم ملی ایران مربی و داور بین المللی

تقی عسگری ملقب به پدر شیرجه ایران کیست؟

شیرجه تاریخی تقی عسگری در ۱۰۰ سالگی خبرساز شد

تقی عسگری (زادهٔ بهمن ۱۳۰۳ در تجریش) ورزشکار، مربی، داور و عضو پیشین تیم شیرجه ایران است. از وی به عنوان پدر شیرجهٔ ایران یاد می‌کنند. او در سن ۲۰ سالگی نایب قهرمان رشته شیرجه کشور شد و سپس تا سال ۱۳۴۴ به طور متناوب در ۱۱ دوره مسابقات شیرجه قهرمانی کشور شرکت کرد و ۹ بار به مقام قهرمانی و ۲ بار هم به عنوان نایب‌قهرمانی این رقابت‌ها رسید.

زندگی حرفه‌ای تقی عسگری در سال 1330 خورشیدی (1951 میلادی) به اوج خود رسید. در آن سال او در افتتاحیه اولین دوره بازی های آسیایی دهلی نو در دو رشته شیرجه برای اولین بار در تاریخ ورزش شیرجه کشور و در میدان مهم بازی‌های آسیایی به روی سکو برود و دو مدال ارزشمند (نقره سکو 10 متر و برنز تخته 3 متر) را از آن خود کند. از آن زمان تعداد شرکت‌کنندگان قاره آسیا در این رشته ورزشی از ۴۸۹ به ۱۱۹۳۵ در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

بیوگرافی تقی عسگری (پدر شیرجه ایران)

ظهور یک پدیده

تقی عسگری از همان ابتدا به شنا علاقه داشت و تابستان با بچه‌های محل به استخر منظریه می‌رفت. در آن استخر یک تخته‌ی چوب یک متری و دو سکوی 2٫5 متر و 4 متر وجود داشت. در همان روزهای ابتدایی مسئول استخر مرحوم امیر علایی متوجه حرکات عسگری شد و با تشویق اعلایی او هر روز به استخر می‌رفت و آموزش می دید.

وی می‌گوید: پس از چند هفته مسابقه‌ای برگزار شد. مربی‌ام از من خواست در آن مسابقه شرکت کنم. با وجود شرکت چند شیرجه‌روی تهرانی در آن رقابت‌ها از سکوی 4 متر توانستم قهرمان شوم. برای این مقام کاپی به من اهدا شد از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدم همان کاپ انگیزه‌ام را را برای ادامه شیرجه چند برابر کرد.

اولین حضور در مسابقات قهرمانی کشور

پس از آن با تشویق و راهنمایی مربی‌ام به استخر امجدیه رفتم. مربی این استخر مرحوم دکتر بنایی بود. چند هفته زیر نظر ایشان تمرین کردم با اصرار او در مسابقات قهرمانی کشور سال 1323 شرکت کردم و در عین ناباوری نفر دوم شدم.

آخرین حضور در مسابقات قهرمانی کشور

آخرین حضورم در مسابقات کشوری را در سن 41 سالگی (سال 1344) و با مقام قهرمانی به پایان رساندم.

تقی عسگری: مدتی در عرصه مربیگری مشغول شدم. مدرک داوری بین‌المللی در شیرجه را کسب کردم و دو بار با دعوت فدراسیون جهانی، دو مسابقه بین المللی را قضاوت کردم؛ البته به دلیل مشغله کاری، خیلی زود مربیگری را کنار گذاشتم.

تقی عسگری از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ نیز رئیس کمیتهٔ شیرجهٔ فدراسیون شنای ایران بوده ‌است و در حال حاضر به عنوان مسئول کمیتهٔ عمران فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلوی ایران فعالیت می‌کند.

در تاریخ 29 اردیبهشت 1399  طی مراسمی ضمن تجلیل از تقی عسگری پدر شیرجه ایران، از تندیس وی در موزه کمیته ملی المپیک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی (بدلیل کرونا) رو نمایی شد.

مسابقات دوحه

تقی عسگری، پیشکسوت شیرجه ایران در سن ۹۹ سالگی ۲۰ بهمن 1402 در دوحه پایتخت قطر در مسابقات جهانی ورزش‌های آبی در «مرکز آبی حمدان» قبل از برگزاری فینال ۳ متر زنان شیرجه زد و مدال افتخاری طلا کسب نمود.

حسین المسلم رئیس فدراسیون ورزش‌های آبی جهان از تقی عسگری اسطوره تمام نشدنی شیرجه ایران در حاشیه رقابت‌های قهرمانی جهان قطر تقدیر کرد و وی را بعنوان سفیر فدراسیون جهانی در رشته شیرجه انتخاب کرد.

عسگری به worldaquatics.com گفت: اولین باری که سال ۱۳۳۰ در مسابقات شرکت کردم سطح غواصی در ایران بسیار بالا بود. اما در سال ۱۳۵۳ که بازی‌ها در تهران برگزار شد شناگران چینی وارد این ورزش زیبا شدند و پیشرفت زیادی کردند. ما نتوانستیم آنها را بگیریم چون در همان سطحی که شروع کرده بودیم باقی ماندیم.

 

به نقل از سایت خبری سینماپرس: کاوه بهرامی مقدم کارگردان مستند اظهار داشت: برای ساخت مستند «پرنده آبی» با موضوع زندگی تقی عسگری (پدر شیرجه ایران) با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طی قرارداد نوشته شده وارد مرحله پیش تولید شده ایم.

مشاهده پروفایل تقی عسگری

 

 

نوشته را با دوستان و همکارانتان به اشتراک بگذارید
  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه