چرا فرزندان ما نیاز به استعدادیابی ورزشی دارند؟

ما پاسخ متفاوتی نسبت به آنچه تا کنون شنیده اید برای این سوال داریم.

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید مراحل استعدادیابی را مرور کنیم. بصورت خلاصه:

  • بررسی سلامت جسمی و ناهنجاری های استخوانی

  • آنتروپومتری (پیکرسنجی)

  • بررسی ابعاد روحی و روانی و علاقه مندی

  • بررسی فیزیولوژی ورزشی

استعدادیابی ورزشی صرفاً با هدف شناسایی استعدادهای ورزشی و پرورش قهرمان به وجود آمد؛ اما به ویژه در دنیای امروز کاربرد فراگیر دیگری دارد که «شبکه توسعه ورزش» با توجه ویژه به این کاربرد و احساس فقدان آن در کشور به سمت همگانی نمودن استعدادیابی ورزشی و افزایش تعداد مربیان متخصص استعدادیابی در رشته های مختلف در ایران گام برداشته است.

یکی از عوارض دنیای مدرن کم تحرکی و چاقی است. بر اساس آمار ارائه شده در هشتمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران در سال 1401، متاسفانه 90 درصد مردم ایران فعالیت کافی ندارند و شاهد افزایش بیش از ۲۰ درصدی شیوع «اضافه وزن» در بین نوجوانان ایرانی نسبت به چهار دهه گذشته هستیم.

سبک زندگی آپارتمان نشینی، تغذیه نامناسب و گسترش استفاده از فست فود و غذاهای چرب و پرکالری، جذابیت بازی های رایانه ای و گسترش شدید آنها از طریق موبایل، کاهش تعداد فرزندان در خانواده و گسترش شبکه های اجتماعی، از عوامل اصلی کم تحرکی و چاقی به ویژه در بین کودکان و نوجوانان است. تنها راه مقابله، اصلاح سبک زندگی یعنی تغییر عادات غذایی و انجام ورزش است.

امروزه همگی از نقش ورزش علاوه بر بهبود مشکلات جسمانی و تندرستی، در بهبود و درمان بسیاری از اختلالات و مشکلات روحی (از قبیل گوشه گیری، کم رویی و افسردگی)، ایجاد اعتماد به نفس و آموزش مهارت های ارتباطی و اجتماعی آگاهیم.

اما پرسش اصلی این است؛ چرا در زندگی کودکان، نوجوانان، جوانان و ما بزرگسالان ورزش جایگاه خود را ندارد؟

بسیاری از ما بزرگسالان در کودکی با معضلات کنونی روبرو نبودیم، دختر و پسر در کودکی و نوجوانی به ورزش های مختلف در کوچه و محله و حتی باشگاه ها می پرداختیم، از فوتبال گل کوچک تا والیبال و شنا و لی لی و هفت سنگ. اما چرا امروز ورزش نمی‌کنیم؟

یکی از دلایل مهم این است که، موفقیت و پیشرفت ما در آن ورزش ها در حدی نبوده است که بتواند نیازهای روحی ما را ارضاء نموده و یک وابستگی برای ما ایجاد نماید تا در تمام طول عمر آن ورزش ها را ادامه دهیم.

اگر صبح های جمعه به کوه های اطراف محل زندگی خود بروید با خانم ها و آقایان مسنی مواجه می شوید که بیش از نیم قرن، هر هفته کوهنوردی می کنند، در باشگاه های ورزشی رزمی اساتید مسنی را مشاهده می کنید که قریب 60 سال است هفته ای سه روز تمرین می کنند، در استخرهای شنا، زمین های تنیس و … نیز دقیقاً با چنین صحنه هایی مواجه می شوید.

چند نکته در بین همه این افراد مشترک است، عاشق ورزشی هستند که به آن می پردازند، تا حد قابل قبولی در ورزش مذکور موفق بوده اند و از انجام آن لذت می برند. نکته مهم دیگری که بین این افراد مشترک است، اغلب این عشق، علاقه و عادت خوب در دوران کودکی تا جوانی در آنها ایجاد شده است.

اینجاست که «استعدادیابی ورزشی در دوران کودکی تا اواخر نوجوانی» اهمیت خود را به عنوان راهکار معضل چاقی و سلامت جامعه خود را نمایان می کند.

هدف ما در شبکه توسعه ورزش، شناسایی و معرفی ورزش هایی متناسب با خلق و خو، روحیه و فیزیولوژی فرزندان این مرز و بوم است تا ورزش همراه همیشگی آنها در طول زندگی و عامل سلامت و پیشرفت آنها در دیگر عرصه های زندگی باشد.

ما با بررسی سلامت جسمی و ناهنجاری های استخوانی، پیکرسنجی، بررسی روحی و روانی و توانمندی های فیزیولوژی در سنین 6 تا 16 سال، رشته هایی که احتمال موفقیت فرزند شما در آنها بیشتر است را پیدا می کنیم و طی جلسه ای با والدین به ترتیب اولویت ها را بررسی و فرزند شما را به هیئت های ورزشی مربوطه برای کار با مربیان متخصص در زمینه استعدادیابی معرفی می‌نماییم. سپس در دو بازه یک ماهه و سه ماهه بازخورد را از مربی، کودک یا نوجوان و خانواده گرفته و در صورتیکه به هر دلیل احساس شود نیاز به بررسی استعداد کودک در رشته دیگری لازم است، فرآیند مذکور از معرفی به هیئت ورزشی دیگری تکرار تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

علاوه بر فعالیت های فوق، با ساخت یک پروفایل اختصاصی برای آنها در سایت شبکه توسعه ورزش، کودکان و نوجوانان را به ادامه ورزش ترغیب نموده، امکان بهتر دیده شدن و رصد آنها توسط باشگاه ها و تیم های ورزشی بزرگ را فراهم و حرکت به سوی ورزش قهرمانی را برای آنها آسانتر می نماییم.

نوشته را با دوستان و همکارانتان به اشتراک بگذارید
  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه