تاریخچه تکوان-دو

از دوران باستان هر کشور و ملتی شیوه هایی را جهت ارتقاء توانایی مبارزه با متهاجمان و دشمنان اتخاذ نمودند که این شیوه ها بدون شک با فرهنگ و رسومات آن ملت در هم آمیخته است. بر همین اساس ادعای اینکه واقعا شروع و ابداع هنرهای رزمی از کدام کشور آغاز شد امکان پذیر نیست. در کشور کره آخرین مدارک باستان شناسی مربوط به 2000-2500 قبل از میلاد است که نقش افرادی را در حال مبارزه نشان می دهد.

 تاریخچه تکوان-دو جهان

از دوران باستان هر کشور و ملتی شیوه هایی را جهت ارتقاء توانایی مبارزه با متهاجمان و دشمنان اتخاذ نمودند که این شیوه ها بدون شک با فرهنگ و رسومات آن ملت در هم آمیخته است. بر همین اساس ادعای اینکه واقعا شروع و ابداع هنرهای رزمی از کدام کشور آغاز شد امکان پذیر نیست. در کشور کره آخرین مدارک باستان شناسی مربوط به 2000-2500 قبل از میلاد است که نقش افرادی را در حال مبارزه نشان می دهد.

آنچه که امروز بعنوان تکوان-دو شناخته می شود مربوط به دوران بعد از جنگ جهانی دوم و استقلال کشور کره و بازگشت چوی هونگ هی به میهن است.

ژنرال چوی هونگ هی بنیانگذار فقید تکوان-دو – 2002-1918

در پی تلاشهای بی وقفه ژنرال چوی در سال 1955 یک مجمع عمومی، مشتمل بر اساتید هنرهای رزمی، تاریخدانان و ادیبان کره ای تشکیل شد. اهداف این مجمع، از یک سو استخراج تکنیکها و اسامی هنرهای رزمی اصیل کره ای که از اسامی چینی و ژاپنی متاثر شده بودند و از سوی دیگر ترکیب هنرهای رزمی اصیل کره ای به منظور تشکیل یک هنر رزمی نوین بود. نتیجه تلاش این مجمع به ریاست ژنرال چوی هونگ هی، انتخاب و تصویب نام تکوان-دو برای این هنر رزمی کره ای شد.

به واسطه پشتکار و تلاشهای دوازده تن از اساتید بزرگ کره ای و اجتماع 9 کوان یا مدرسه های هنرهای رزمی به ریاست ژنرال چوی هونگ هی نهایتا در سال 1959 انجمن تکوان-دو کره (KTA) تاسیس شد و خود ژنرال چوی به عنوان رئیس این انجمن منصوب گردید.

در پی فعالیت انجمن و تلاشهای ژنرال چوی در معرفی و آموزش این هنر رزمی درون ارتش و همچنین در جامعه و اعزام گروه نمایش به کشور های دور و نزدیک و استقبال گسترده عمومی از این هنر رزمی زیبا نهایتا در2 مارچ 1966 فدراسیون بین المللی تکوان-دو (ITF) با حضور کشور های کره، مصر، ایتالیا، ترکیه، آمریکا، آلمان غربی، سنگاپور، مالزی و ویتنام تاسیس شد.

در پی اختلافات بین ژنرال چوی هونگ هی و ژنرال پارک ریاست جمهور وقت کره جنوبی که خواهان ریاست جمهوری نامحدود خود بر کره بود و با اعلام دیکتاتوری اقدام به منحل کردن مجلس و ایجاد تفییرات در قانون اساسی کره نمود، ژنرال چوی از کره جنوبی مهاجرت نمود و متعاقب آن مرکزیت فدراسیون بین المللی تکوان-دو (ITF) ابتدا به کانادا و سپس به وین اتریش انتقال یافت.

در سال 1973پس از مهاجرت ژنرال چوی، به دستور ژنرال پارک دولت کره جنوبی اقدام به تاسیس فدراسیون دیگری تحت نام فدراسیون جهانی تکواندو WTF نمود.

آرم  فدراسیون بین المللی تکوان-دو


خلاصه فعالیت های ژنرال چوی هونگ هی و فدراسیون بین المللی تکوان-دو(ITF) از سال 1966 تا 2002 که زمان فوت پدر و بنیانگذار تکوان-دو جهان است بشرح زیر است :

  • سال 1959 تاسیس KTA انجمن تکوان-دو کره
  • سال 1966 تاسیس ITF فدراسیون بین المللی تکوان-دو
  • سال1969 برگزاری اولین مسابقات آسیایی تکوان-دو
  • سال 1971 همزمان با مسابقات آسیایی تکوان-دو انتخاب مربیان اعزامی بابت آموزش ارتش ایران
  • سال 1974 اولین مسابقات جهانی تکوان-دو در مونترال کانادا
  • سال 1979 تاسیس فدراسیون تکوان-دو اروپا
  • 1980 اولین مسابقات قهرمانی اروپا
  • 1981 تاسیس فدراسیون تکوان-دو استرالیا و اقیانوسیه
  • سال 1982 تاسیس فدراسیون تکوان-دو امریکای شمالی
  • سال 1983 تاسیس فدراسیون تکوان-دو امریکای مرکزی
  • سال 1984 ارائه اسناد و مدارک رسمیت ITF به کمیته بین المللی المپیک بعنوان تنها مرجع تکوان-دو در جهان
  • سال 1985 تکمیل دایره المعارف تکوان- دو
  • سال 1985 حضور مجدد در کمیته بین المللی المپیک
  • سال 1389 تاسیس انجمن تکوان-دو ای تی اف یان جی
  • سال 1992 ثبت نام ژنرال چوی هونگ هی در دایره المعارف بریتانیکا بعنوان بنیانگذار و پدر تکوان-دو جهان
  • سال 1999 تشکیل مجمع عمومی کمیته بین المللی بازیهای هنر های رزمی
  • سال 2002 و پس از در گذ شت پدر و بنیانگذار تکوان – دو جهان، ITF به چند مقر تقسیم شد.

 نکاتی در خصوص ITF

  • تکوان-دو بر روی پنج اصل تواضع- صداقت- پایداری- کنترل نفس و روح تسلیم ناپذیر بنا نهاده شده است.
  • هم اکنون بطور رسمی در 5 قاره دنیا بالغ بر 130 کشور عضورسمی مشغول فعالیت است و مورد تائید از بالاترین مراجع ورزشی دنیا از جمله IOC و IMGC و … می باشد
  • ITF از نظر تعداد مدال چهارمین رشته ورزشی پر مدال دنیاست که مسابقات آن در 5 بخش و رده های سنی خردسال تا پیشکسوتان در سطوح ملی، قاره ای، جهانی و تورنمنتهای منطقه ای برگزار می شود
  • ITF تنها رشته رزمی دنیاست که دارای دایره المعارف مشتمل بر 15 جلد است

 

تاریخچه تکوان-دو تا تاسیس انجمن ای تی اف در ایران

باشگاه دخانیات- اولین باشگاه تکوان-دو در ایران

 

ورزش تکوان-دو در سال ۱۳۴۷ به ایران وارد شد و در سال ۱۳۴۹ اولین کلاس آموزشی با حدود ۷۵ نفر شرکت کنند رسما فعال شد. پس از قبولی ۶۱ نفر در این کلاس، تقریباً هسته اصلی این ورزش در ایران شکل گرفت. ۱۱ مرد کمربند مشکی، ۱۷ کمربند قهوه ای و مابقی در رده های پائین تر حاصل برگزاری این کلاس بود. تکوان-دو ابتدا زیر نظر فدراسیون ورزشهای رزمی فعالیت می کرد اما پس از چند سال در سال ۱۳۵۲ به صورت فدراسیونی مستقل درآمد. اولین رئیس فدراسیون تکواندو سرهنگ سرشار بود.

در اوایل دهه شصت تکواندو پومسه که زیرنظر WTF در جهان گسترش یافته، وارد ایران شد و از نیمه دهه شصت فدراسیون تکواندو ایران که عضو WTF شده بود، تکوان-دو اصیل که در آن زمان به سبک هیانگ مشهور بود و زیر نظر ITF اداره می‌شد، حذف و پومسه جایگزین شد.

در اوایل دهه هشتاد، اساتیدی تلاش به راه اندازی مجدد ITF در ایران کردند ولی با مخالفت فدراسیون وقت، هیچ کدام نتوانستند فعالیت نمایند.

درسال 1385 انجمن ای تی اف ایران توسط استاد شاهوردی تاسیس و رایزنی های خود را از طریق مراجع قانونی و بین المللی شروع نمود و توانست در سال 1386 رسما در وزارت کشور ثبت و فعالیت قانونی خود را به عنوان نماینده سازمان بین المللی تکوان-دو در ایران شروع نماید.

آرم انجمن ای تی اف ایران

تاریخچه انجمن ای تی اف از تاسیس تا کنون

در سال ۱۳۸۳ استاد جاوید شاهوردی که ریاست هیئت تکواندو نیروهای مسلح را نیز برعهده داشتند با مکاتبات و حمایت‌های نیروهای مسلح ایران، تلاش خود را برای بازگرداندن تکوان-دو اورجینال (ITF) به ایران آغاز نمودند و در سال ۱۳۸۵ با کسب نمایندگی تکوان-دو ITF از فدراسیون بین المللی تکوان-دو مقر اتریش این مهم محقق شد.

به صورت همزمان جهت گسترش ورزش تکوان-دو ITF در بخش غیردولتی، برای کسب مجوز سازمان مردم نهاد و ثبت انجمن ای تی اف ایران از وزارت کشور اقدام و با توجه به سوابق و مدارک ارائه شده از سوی استاد شاهوردی، آن وزارتخانه محترم نظر مثبت خود را اعلام و رسماً در تاریخ 24/06/1386 انجمن ای تی اف ایران ثبت و تاسیس گردید.

برای امکان فعالیت براساس قوانین سازمان تربیت بدنی وقت، در سال 1388 انجمن ای تی اف مجوز فعالیت در فدراسیون کاراته به عنوان یک سبک و یک کمیته مستقل را دریافت و مدت چهار سال در این فدراسیون فعالیت نمود.

سپس براساس تصمیمات شورای سازماندهی سبک های وزارت ورزش و جوانان، انجمن ای تی اف در سال 1392 به فدراسیون ورزش‌های رزمی منتقل شد و مدت سه سال در آن را فدراسیون فعالیت نمود.

در سال 1395 علی رغم هشدارها و ارائه مدارک (از جمله بند 16-3 اساسنامه فدراسیون جهانی تکواندو (WTF) و اساسنامه فدراسیون بین المللی تکوان-دو (ITF)) مبنی بر غیر مجاز بودن عضویت و فعالیت اعضای هریک از این دو فدراسیون در فدراسیون دیگر، توسط انجمن ای تی اف ایران، شورای سازماندهی سبک های وزارت ورزش و جوانان وزارت ورزش دولت دهم دستور به انتقال فعالیت انجمن ای تی اف به فدراسیون تکواندو ایران نمود (که این تصمیم تا کنون پابرجاست).

این ادغام که با مخالفت شدید فدراسیون بین المللی تکوان-دو روبرو بود، موجب تفرق در ای تی اف ایران گردید. با هشدار شدید فدراسیون بین المللی مبنی بر عدم هرگونه ارتباط با سازمان های مرتبط با WTF و تبعیت انجمن ای تی اف از آن جهت از دست ندادن نمایندگی آن فدراسیون در ایران، فعالیت انجمن ای تی اف در ایران روز بروز سخت تر شد. از طرفی با ورود و فعالیت افراد بدون تخصص و صلاحیت لازم به این ورزش تحت کمیته ای در فدراسیون تکواندو ایران، اوضاع این ورزش روزبروز بدتر شد. برای درک بهتر این عدم صلاحیت می توان به برگزاری امتحان و اهدای دان سه به شرکت کنندگان، با امتحان فرم (Tul) شماره 13 (در حالیکه فرم 13 الی 15 برای دان دو و فرم های 16 الی 18 برای دان سه است)، همچنین عدم امتحان دفاع شخصی از شرکت کنندگان اشاره نمود.

هر چند انجمن ای تی اف با تمام قوا در این سال‌ها تلاش نموده و مسابقات کشوری و دوره های آموزشی خود را برگزار کرده است و حتی موفق به اخذ مقام سوم تیمی آسیایی و جهانی شده است اما فشارها و شرایط بوجود آمده روند رشد را متوقف و روز بروز به تضعیف این ورزش در ایران منجر گردید و متاسفانه پاندومی کرونا این شرایط را بدتر نیز نمود.

در سال‌های پاندومی انجمن ای تی اف همچنان تمام تلاش خود را جهت بهبود اوضاع نموده است تا بتواند این روند را معکوس نماید از جمله این فعالیت ها می توان به برگزاری دو دوره مسابقات کشوری خود به صورت آفلاین اشاره نمود .

عدم توجه مراجع داخلی به نیاز فعالیت مستقل این دور رشته (WTF و ITF) از یکدیگر از یک طرف و از طرفی فعالیت معاندین در خارج از کشور بر علیه انجمن ای تی اف ایران، انجمن ای تی اف را بر آن داشت تا تصمیم به قطع همکاری با فدراسیون بین المللی تکوان-دو مقر اتریش در سال 1400 نموده و برای اینکه بتواند به فعالیت خود طبق قوانین ایران در کشور و سطح بین المللی ادامه دهد، اقدام به اخذ نمایندگی فدراسیون بین المللی تکوان-دو مقر کره جنوبی نمود.

هر چند فدراسیون بین المللی تکوان-دو مقر کره جنوبی نیز خواهان استقلال نمایندگان خود از WTF است با تلاش های انجام شده از سوی این انجمن، جهت گسترش تکوان-دو با همکاری انجمن ای تی اف ایران با فدراسیون تکواندو ایران در حال حاضر موافقت نمود است.

با کاهش پاندومی کرونا در کشور، انجمن ای تی اف بر فعالیت های خود افزوده است و با برگزاری دوره های آموزش داوری و مربیگری از جمله در استان های مازندران و تهران به سمت برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات کشوری خود در تابستان 1401 گام برداشته و تقویم ورزشی خود را جهت رشد مجدد این تکوان-دو اصیل در ایران تدوین نموده است.

از طرفی با مجوزی که از مقر کره گرفته شد، با هدف ساماندهی و اصلاح شرایط موجود پس از شش سال، اقدام به باز تعریف روابط خود با فدراسیون تکواندو ایران نموده است.

لازم به ذکر است از بدو تاسیس تا کنون انجمن ای تی اف ایران هیچ کمک دولتی دریافت ننموده و کاملا با هزینه شخصی و کمک های مردمی فعالیت نموده است.



خلاصه فعالیت های انجمن ای تی اف از تاسیس تا کنون:

  • 1385 اخذ نمایندگی از فدراسیون بین المللی تکوان-دو مقر اتریش
  • 1386 تاسیس سازمان مردم نهاد انجمن ای تی اف ایران
  • 1386 سفر ریاست وقت فدراسیون بین المللی و عضو کمیته المپک پروفسور چانگ اونگ به ایران و جلسه با مقامات وقت ورزش کشور
  • 1387 برگزاری دوره آموزشی در کشور توسط ریاست فنی فدراسیون بین المللی استاد بزرگ دکتر لئونگ وی منگ
  • 1387 الی 1391 استقرار دائم استاد کره ای سون سون گون در ایران جهت گسترش تکوان-دو
  • جذب بیش از 2000 عضو
  • برگزاری چهارده دوره مسابقات کشوری
  • شرکت در یازده دوره مسابقات جهانی و آسیایی
  • کسب بیش از ده مدال رنگارنگ در مسابقات جهانی و آسیایی
  • کسب مقام سوم تیمی مسابقات آسیایی کره شمالی و برافراشتن پرچم مقدس ایران
  • کسب مقام سوم تیمی مسابقات جهانی بلغارستان و برافراشتن پرچم مقدس ایران
  • 1400 اخذ نمایندگی از فدراسیون بین المللی تکوان-دو مقر کره جنوبی و قطع همکاری با مقر اتریش

 

نوشته را با دوستان و همکارانتان به اشتراک بگذارید
  • هنوز دیدگاهی وجود ندارد.
  • افزودن دیدگاه