مشاهیر ورزش
درباره من
  • کد شناسه وزشی
    IR10003399
  • نام و نام خانوادگی
    محمد آقا توحیدی
  • نام و نام خانوادگی به انگلیسی
    Mohammad Agha Tohidi
  • زادگاه
    تهران
  • زادروز
    10 فروردین 1339
بیوگرافی ورزشی

محمد آقا توحیدی


"پاراماجارن محمدآقا توحیدی" بنیانگذار موی تای در ایران


محمد آقا توحیدی متولد سال ده فروردین  1339 در شهر تهران است، بزرگ شده قلعه مرغی.ولی با شناسنامه ای اهل همدان. بنیانگذار موتای ایران و یکی از با سابقه ترین ورزشکاران رزمی کار و از پیشکسوتان این ورزش در ایران بود.

بیوگرافی محمد آقا توحیدی پایه گذار موی تای در ایران

مرحوم توحیدی در سال ۱۳۶۸ موی تای را به ایران آورده و فنون آن پایه ریزی شد، از این رو ایشان را بنیانگذار موی تای در ایران می شناسند.

او دوره های آموزشی را در کشور هلند گذراند و به ایران مراجعت نمودند. او قبلا در رشته های تکواندو و کاراته نیز سالها کار کرده و سابقه درخشانی دارد.

 

 

سوابق و افتخارات

آقاتوحیدی بنیانگذار موآی‌ تای و کیک‌بوکسینگ و دارنده بالاترین درجه فنی موی تای جهان یعنی خان ۱۶ و گرند مستر و کاپیتان اسبق تیم ملی کاراته و نخستین کمربند مشکی تکواندوی ایران است که در ۱ فروردین ۱۴۰۰ را دریافت کرد و لقب «پاراماجارن» را بدست آورد.

وی در کشور پاکستان نمایندگی کاراته را برای اولین بار پایه ریزی نمودند و بعد از مدتی به سبکهای آزاد رینگی علاقه مند شده و برای گذراندن دورهای موی تای به کشور هلند عزیمت می کنند

زندگینامه و افتخارات محمدآقا توحیدی

او یکی از قوی ترین مشتها را در دنیا داشت و یکی از بزرگان ورزش رزمی در دنیا است که در سال ۱۳۷۳ به صورت رسمی از طرف فدراسیون ورزشهای رزمی به رسمیت شناخته میشود و حالا هم تیم واحد ملی موی تای به مسابقات گوناگون اعزام می شود.

مرحوم محمدآقا توحیدی یکی از باسابقه ترین و فنی ترین ورزشکاران و پیشکسوتان عرصه رزمی بود که چندی پیش از سوی فدراسیون جهانی موی تای (ایفما) بالاترین درجه فنی موی تای جهان یعنی خان ۱۶ و گرند مستر را دریافت کرد و لقب «پاراماجارن» را بدست آورد.

علت فوت محمد توحیدی مربی موی تای

ایشان پس از مدت ها تحمل رنج جانکاه ناشی از بیماری، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

مراسم خاکسپاری و محل دفن

پیکر این رزمی کار و مربی موی تای در ایران در روز سه شنبه ۳ فروردین ۱۴۰۰ در قطعه نام آوران به خاک سپرده شد.

روز 10 فروردین سالروز تولد ایشان بعنوان روز ملی موی تای در ایران ثبت شده است.



#IR10003399

ویدئو آپارات