مشاهیر ورزش
درباره من
  • کد شناسه وزشی
    IR10005277
  • نام و نام خانوادگی
    فریدون مالکی
  • نام و نام خانوادگی به انگلیسی
    Fereydoun Maleki
  • نام مستعار
    سلطان رینگ جهان
  • زادگاه
    تهران
  • زادروز
    17 فروردین 1343
بیوگرافی ورزشی

استاد فقید فریدون مالکی (سلطان رینگ جهان)


قهرمان حرفه ای جهان در رشته شوت بوکسینگ و نماینده کالج کاراته آمریکا (AIKIA) در خاورمیانه


استاد فریدون مالکی متولد فروردین سال ۱۳۴۳ بود و بخاطر پیشینه ورزشکاری که در خانواده از پدر عزیزش آقای غلام مالکی، قهرمان بدنسازی دهه ۴۰ کشور داشت.  خیلی زود و به همراه برادر کوچکترش استاد فرشاد مالکی جذب ورزش های رزمی شد و از محضر استاد ابراهیم میرزائی بهره برد، سپس از سن 16 سالگی زیر نظر استاد عبدالاسلام یاسینی (صاحب کمربند مشکی از دست جوئویین در سن 17 سالگی) وارد ورزش فول کنتاکت شد و توانست کمربند مشکی را در سال ۱۳۶۱ کسب نماید.

او فعالیت آموزشی خود را در باشگاه سعدیان واقع در میدان منیریه تهران متمرکز کرد و به تدریس فول کنتاکت در این مکان پرداخت، این ۲ برادر آکادمی هنرهای رزمی آزاد ایران را در سال ۱۳۶۴ تاسیس نموده و طی سالیان متمادی تلاش خستگی ناپذیر شاگردانی نام آور را تربیت نمودند، سرانجام این آکادمی توانست در سال ۱۳۷۸ مجوز رسمی فعالیت خود را از فدراسیون کاراته کشور کسب نماید.

اما در خلال این ایام این ۲ برادر علیرغم کمبود شدید امکانات و حمایت های مسئولین وقت ورزش کشور با هزینه شخصی اقدام به حضور در مسابقات جهانی شوت بوکسینگ سال ۱۹۹۲(۱۳۷۱) در کشور ژاپن نمودند و نتیجه سالها تلاش و پشتکار آنها کسب افتخاری بی نظیر در آن سالها برای کشور ایران بود.

در این مسابقات که در کشور ژاپن برگزار می شد و مثل همیشه ژاپنی ها همه مدالها و مقام ها را برای خود می خواستند، فریدون مالکی موفق به شکست دادن قهرمان ملی ژاپن و دارنده لقب سلطان رینگ جهان تایرا موسوم به (مرد سر آهنی) در وزن ۷۵ کیلو گرم شد و عنوان سلطان رینگ جهان را از آن خود نمود، دراین مسابقات استاد فرشاد مالکی برادر کوچکتر استاد فریدون مالکی نیز در وزن ۸۵ کیلوگرم موفق به کسب مقام اول شد.

بعد از کسب این افتخار بزرگ بود که خیل جوانان مشتاق به فراگیری فول کنتاکت و شوت بوکسینگ به حرکت درآمد و در آن زمان مصاحبه های متعددی نیز از جانب این ۲ برادر به چاپ رسید. فریدون مالکی با علاقه و هزینه شخصی و پشتکار زیاد موفق به کسب مدرک لیسانس تربیت بدنی از دانشگاه هنرهای رزمی ایالات متحده آمریکا و کمربند مشکی دان ۷ از کالج کاراته AIKIA  و سازمان جهانی هنرهای رزمی آزاد WAIM شد.

پس از مدتی این ۲ برادر مرکز فعالیت خود را به باشگاه پارس واقع در پل امیربهادر تقاطع خیابان ولیعصر(عج) و خیابان قزوین منتقل نمودند و در این باشگاه در ۲ بخش اقدام به آموزش فول کنتاکت و شوت بوکسینگ نمودند که حاصل آن قهرمانان ارزنده ای همچون آقایان:

  • جعفر عرفانیان خواه رئیس و مسئول سبک فول کنتاکت AIKIA در ایران
  • حسین اوجاقی قهرمان اسطوره ای و سرمربی تیم ملی ووشو
  • امیر اوجاقی قهرمان و سرمربی تیم ملی ووشو
  • محمد رضا ویسه قهرمان و مربی خوشنام ساکن امریکا
  • علیرضا مفتخری قهرمان و مربی خوشنام ساکن هلند
  • علیرضا خدایی قهرمان و مربی خوشنام ساکن انگلستان

و….

فریدون مالکی مردی برای تمام فصول

استاد فریدون مالکی دارای مشخصه های بارز اخلاقی بود که در مواجه با دیگران موجب جذب آنها به سوی خود میشد از جمله این خصوصیات می توان به مردم داری، افتادگی، مهربانی، حمایت از ضعیفان، شجاعت و احترام فوق العاده به پدر و مادر و بزرگان را نام برد او همواره کم و به جا سخن می گفت و همیشه خوش لباس و مرتب بود و در کلاس های آموزش همواره بر حفظ ظاهر و نظافت هنرجویان تاکید داشت.

علیرغم قدرت بدنی فوق العاده در منزل خدمتکار مادر بود و به نقل قول از مادرشان “هیچوقت نمی گذاشت لباس هایش را بشویم و تا جایی که می توانست در کارهای خانه کمکم می کرد، گاهی برای تهیه غذا آنقدر از من تشکر می کرد که شرمنده می شدم”.

رفتار این استاد و جهان پهلوان از این حد نیز فراتر رفته تا جایی که باز به نقل قول از مادرشان ” گاهی پای مرا می بوسید و می گفت مادر من لیاقت تو را ندارم”. استاد فریدون مالکی حامی خانوادهای بی بضاعت بود و در خفا از آنان مراقبت می کرد و این راز تنها پس از مرگ دلخراشش بر همگان فاش گردید، او عاشق و مرید مولایش حضرت علی (ع) بود و به واقع توانسته بود این خصلت ها را در عمل به عرصه واقعیت برساند.

زیر زمین منزل پدریشان محلی برای تمرین شاگردان و دوستانش شده بود و در این میعادگاه عاشقانه آخرین داشته های خود را به پای شاگردانش می ریخت و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نبود.

در عرصه هنر و علیرغم کمبود شدید امکانات در این بخش، استاد مالکی در فیلم های

پرواز از اردوگاه - ساخته: حسن کاربخش سال ۱۳۷۲

شوک - ساخته: ناصر مهدی پور سال ۱۳۷۵

به ایفای نقش پرداخت و دوستداران او با تماشای این فیلم ها یاد و خاطر او را در دلهایشان زنده نگاه می دارند. لیکن دریغ از این استعدادهای درخشان که به دلیل عدم حمایت در زمان خود گمنام باقی ماندند و هرگز فرصت مناسب برای ظهور استعدادهای خود را نیافتند.

پرواز از فرش به عرش

جهان پهلوان فریدون مالکی پس از ۳۰ سال تلاش در عرصه هنرهای رزمی کشور و در حالی که ریاست سبک فول کنتاکت، شوت بوکسینگ و کیک بوکسینگ کشور را بر عهده داشت در روز یکشنبه ۱ آبان ماه سال ۱۳۸۴ مصادف با شب ۱۹ ماه مبارک رمضان در حالی که به همراه یکی از دوستانش عازم تهران بود، بر اثر یک سانحه تصادف رانندگی دچار ضربه شدید مغزی شد و قبل از انتقال به بیمارستان و در سن ۴۱ سالگی جان به جان آفرین تسلیم نمود و پیکرش در قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) دفن شد.


قسمت کوتاهی از مصاحبه استاد فریدون مالکی در سال ۱۳۷۸

“من به عنوان یک هنرجوی ورزشهای رزمی برای تمام علاقه مندان و عزیزان آرزوی موفقیت می کنم و درخواست من این است دیو جهل، تکبر، ترس، شهوت و نادانی را از خود دور کنید که اینها ابزار شیطان برای دربند کشیدن انسان و گمراهی او هستند. همه را چون برادر و خواهر دوست بدارید و همیشه به خداوند متعال توکل کنید و تا می توانید به همه کمک کنید در پناه خدا باشید.”

رشته های ورزشی
ویدئو آپارات