مشاهیر ورزش
درباره من
  • کد شناسه وزشی
    IR10003704
  • نام و نام خانوادگی
    حسین داودی پناه (داداشی)
  • نام و نام خانوادگی به انگلیسی
    Hossein Davoudipanah
  • نام مستعار
    داداشی
  • زادگاه
    زنجان
  • زادروز
    12 آبان 1319
بیوگرافی ورزشی

استاد فقید حسین داودی پناه (داداشی)


بنیانگذار ووشو ایران


بنیانگذار ووشو در ایران ،رئیس کمیته فنی فدراسیون ووشو

رئیس تای چی چوان و سبک های نرم درونی ووشو

و رئیس کمیته فنی فدراسیون ووشوی غرب آسیا


استاد حسین داوودی پناه ملقب به داداشی در سال ۱۳۱۹ در روستای ملاپیری از توابع زنجان چشم به جهان گشود . ایشان از سال ۱۳۳۴ فعالیت ورزشی خود را در رشته کشتی و از محله جوادیه تهران آغاز کردند و سپس در رشته های مختلفی همچون ژیمناستیک ،بوکس ،کشتی کج، کاراته گوجوریو که بعداً به کونگفو توآ تبدیل شد، به تمرین پرداختند.

شروع فعالیت آموزشی
استاد داداشی از سال ۱۳۵۴ آموزش کونگفو توآ را در دانشگاه تهران آغاز نمودند و در همین ایام بواسطه آشنایی با یک دانشجوی چینی، مطالعه کونگفوی چینی یا ووشو را آغاز نمودند. با تاسیس" فرهنگستان تن و روان " در سال ۱۳۵۵ توسط استاد، هزاران هنرجو و صدها مربی کونگفو توآ به فراگیری هنرهای رزمی نزد ایشان پرداختند. آشنایی استاد با دبیر اول و دبیر دوم سفارت چین ، امکان دسترسی به منابع معتبری از ووشو را برای استاد فراهم کرد.

آموزش ووشو
در سال ۱۳۶۶ بخاطر کار ایشان در سازمان گوشت به سمت مسئول تربیت بدنی سازمان گوشت منصوب شدند و در اولین گام با تاسیس باشگاه سازمان گوشت ، اقدام به راه اندازی ورزشهای مختلفی از جمله تای چی چوان-ووشو نمودند. با پیگیری های فراوان ایشان، در سال ۱۳۶۶ اولین بار در کشور مجوز فعالیت تای چی چوان و دفاع شخصی به مربیگری استاد حسین داودی پناه از طرف اداره کل تربیت بدنی استان تهران صادر شد . در همین سال استاد، انجمن تای چی چوان و دفاع شخصی ایران را تاسیس نمودند تا فعالیت های این ورزش را سازماندهی کنند. تلاشها و پیگیری های مستمر استاد در راستای هدف والای بنیانگذاری ووشو در ایران با ارائه درخواستی به معاونت فرهنگی ـ آموزشی سازمان تربیت بدنی مبنی بر اجازه گسترش فعالیت ووشو در سراسر کشور ، بسال ۱۳۶۸ منجر به تاسیس انجمن تای چی چوان و دفاع شخصی ، تحت پوشش معاونت فرهنگی- آموزشی (دفتر جهاد تربیت بدنی) سازمان تربیت بدنی به مسئولیت خود استاد گردید و در سال ۱۳۶۹ مجوز فعالیت ووشو در سراسر کشور برای آقایان و در سال ۱۳۷۰ مجوز فعالیت بانوان صادر گردید.

عضویت فدراسیون جهانی ووشو
مکاتبات و پیگیری های مستمر استاد از سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک موجب شد تا انجمن تای چی چوان و دفاع شخصی ایران به عضویت فدراسیون جهانی ووشو در آید. اجرای مراسم نمایشی از سبکهای مختلف ووشو در حضور هیئت عالی رتبه وزارت ورزش چین، موجبات شگفتی هیئت چینی را فراهم آورده و آنان ضمن ابراز خرسندی از ترویج ورزش سنتی کشورشان در ایران ، از تیم ووشوی ایران جهت شرکت در مسابقات بین‌المللی ووشو دعوت بعمل آوردند. در سال ۱۳۷۰ اولین دوره مربیگری علمی درجه ۳ ووشو به همت استاد داداشی برگزار شد و با تلاش مستمر استاد، انجمن تای چی چوان ودفاع شخصی که به انجمن ووشو- تای چی چوان تغییر نام یافته بود،در سال ۱۳۷۱ به عضویت فدراسیون ووشوی آسیا درآمد.

مدال آوری
در سال ۱۳۷۱ بنا به دعوت کمیته برگزاری فستیوال جهانی ووشوی شانگهای و پس از هماهنگی و تایید سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک، اولین تیم ملی ووشوی ج ا ایران به مدیریت استاد داداشی عازم این فستیوال شد و طی آن ، استاد داداشی به کسب مدال طلا در اجرای فرم استاندارد تای چی چوان مفتخر گردید .

کمیته ورزشهای چینی
با تصمیم سازمان تربیت بدنی در سال ۱۳۷۲ کمیته ورزشهای چینی در حوزه معاونت فنی و امور فدراسیونها تاسیس و سه انجمن رزمی (ووشو ـ کونگفو ـ رزم آوران) را تحت پوشش قرار داد. دراین کمیته استاد داداشی مسئولیت انجمن ووشو ونیز مسئولیت کمیته فنی ووشو را برعهده داشتند.

حکم مدرس ووشو و رئیس کمیته فنی
سازمان تربیت بدنی ضمن تقدیر از فعالیت های استاد در زمینه بسط و گسترش ووشو در کشور ، اولین و تنها حکم مدرس تخصصی ووشو را به استاد بزرگ حسین داودی پناه (داداشی) اعطا نمود. برگزاری مسابقات ووشوی قهرمانی کشور در سال ۱۳۷۲ به همت کمیته ورزشهای چینی و مسئولیت استاد داداشی وجمعی از پیشکسوتان ووشو باعث شد که با نظر مساعد سازمان ، کمیته ورزشهای چینی به فدراسیون هنرهای رزمی چینی تبدیل شده و استاد داداشی به سمت رئیس کمیته فنی فدراسیون منصوب شود.

مسابقات جهانی و تاسیس فدراسیون ووشو
فعالیتهای خستگی ناپذیر استاد، در تمامی مقاطع مهم و حساس تاریخچه بنیانگذاری ووشو دیده میشود و این فعالیت ها با اعزام تیمهای ملی ووشو به مسابقات و تورنمنت های مختلفی همچون مسابقات آسیایی ۱۹۹۶ فیلیپین ، مسابقات جهانی ۱۹۹۷ ایتالیا و کسب مقام سوم در بخش مبارزه آزاد(سان شو) و مقام ششم تیمی ، تورنمنت ووشوی ترکیه ۱۹۹۸ ، مسابقات آسیایی بانکوک ۱۹۹۸ و...ادامه یافته و در سال ۱۳۸۳ با تاسیس فدراسیون ووشو ج ا ایران آرزوی دیرینه استاد و علاقه‌مندان ووشو به حقیقت پیوست.

استاد بزرگ در عصر سه شنبه روز هفتم دیماه سال 1395 بر اثر سکته قلبی درگذشت و جوامع رزمی، ووشو، کونگفو ،تای چی چوان، علاقمندان و همه شاگردان خود را داغدار کرد .


تاریخچه مستند بنیان گذاری ووشو در ایران ( کانون تای چی ایران)



#IR10003704

ویدئو آپارات