استایل بدنی خود را بشناسید!

آیا تمایل دارید درباره 3 استایل بدنی رایج بیشتر بدانید؟ می‌خواهید استایل بدنی خود را بشناسید؟

هر استایل بدنی، با 2 اصطلاح قدرت و ضعف توضیح داده می‌شود که هر بدن قدرت و ضعف مخصوص به خود را دارد.

اختیار با شماست که با قدرت و ضعف بدنی خودتان کار کنید و یا بدنتان را با یکی از این 3 نوع استایل پرورش دهید. در ادامه این مقاله به توضیح این مطالب خواهیم پرداخت.

استایل بدنی اکتومورف

این نوع از بدن‌ها را در هر نقطه‌ای از باشگاه بدنسازی می‌توان پیدا کرد. این افراد اغلب زیر میانگین وزنی هستند و ظاهری لاغر دارند.

اکتومورف‌ها سوخت و ساز بدنی بسیار بالایی دارند و اغلب از اشتهای زیاد و وزن کم، شکایت دارند.

ویژگی‌های معمول اکتومورف‌ها

  • استخوان بندی ریز
  • ظاهر لاغر
  • پرانرژی
  • سوخت و ساز بالا
  • هرچیزی که دلشان بخواهد می‌خورند
  • به راحتی سیر می‌شوند
  • قفسه سینه و باسن کوچک دارند
  • فرآیند ساخت ماهیچه ناچیزی دارند
  • به سختی اضافه وزن پیدا می‌کنند
  • چربی کمی دارند
  • بدنی باریک دارند

اکتومورف‌های مشهور (مرد):   براد پیت، توبی مگوایر، بروس لی، کریس راک، ادوارد نورتون

اکتومورف‌های مشهور (زن): کیت ماس، آدری هپبورن، کامرون دیاز، سالیستا فلوکهارت، ژیسله بانچن

نکاتی در مورد تمرین اکتومورف

  • تمرین های سنگین در محدوده 5-10 تکرار
  • افزودن زمان استراحت طولانی تر ( برای رسیدن به وزن بالا)
  • استفاده از وزنه های ترکیبی
  • ورزش های هوازی انجام ندهید

اگر نیاز است که این نوع ورزش‌ها را انجام دهید سبک “اچ آی آی تی” مناسب شما است.

نکاتی در مورد رژیم غذایی اکتومورف

  • غذاهای پرکالری بخورید تا بر میزان کالری بدنتان افزوده شود.
  • از خوراکی های پرکالری مثل انواع بادام، آواکادو و کره بادام زمینی بخورید.
  • اگر معده شما توان پذیرش سه وعده اصلی برای غذاهای پرکالری را ندارد وعده‌های خود را به بیش از سه زمان تقسیم کنید.
  • دست کم 50-60 درصد کربوهیدرات بخورید.
  • تا جاییکه می‌توانید شیر بنوشید.
  • غذاهایی که دوست دارید بخورید حتی اگر چندان سالم نیستند.

استایل بدنی اندومورف

این استایل بدنی درست در نقطه مقابل اکتومورف‌ها قرار دارد.

این افراد ظاهرشان بزرگتر نشان می‌دهد و چربی بالا و توده ماهیچه‌ای ناچیزی دارند.

کاهش وزن برای این گروه دشوار است حتی اگر برای این کار چندین رژیم غذایی مختلف را امتحان کنند.

ویژگی‌های اندومورف‌ها

  • توده چربی بالا
  • به سادگی خسته می‌شوند
  • بی نظمی در اشتها
  • ناکامی در انجام رژیم‌ها و ورزش‌های مختلف
  • ناکامی در کاهش وزن
  • وعده‌های غذایی سنگین یا چندین وعده غذایی سبک می‌خورند
  • به دلیل وجود بافت چربی، بافت ماهیچه‌ای ناچیزی دارند.
  • درشت اندام

اندومورف‌های مشهور (مرد): فیلیپ سیمور هافمن، جان گودمن، لوتر واندروس، جک بلیک، واین نایت

اندمورف‌های مشهور (زن): جنیفر هادسون، جنیفر لوپز، کوئین لطیفه، اوپرا وینفری، بیانکه نولس

نکاتی در مورد تمرین اندومورف‌ها

  • هر ست تمرینی در محدوده 15 تکرار باشند.
  • بین هر ست تمرینی یک استراحت 30-45 ثانیه‌ای در نظر بگیرید
  • تا می‎توانید ورزش‌های هوازی انجام دهید
  • برای سوزاندن کالری بیشتر از وزنه‌های ترکیبی استفاده کنید

نکاتی در مورد رژیم غذایی اندومورف‌ها

  • سهم هروعده غذایی‌تان برابر با یک مشت باشد.
  • 30-40 درصد کربوهیدرات بخورید.
  • غذاهای فرآوری نشده و غلات بخورید.
  • تا می‌توانید سبزیجات بخورید تا سیر بمانید.
  • تا می‌توانید آب بنوشید تا سیر بمانید.
  • رژیم خود را به هم نزنید. ( از روش‌های فرعی که نتیجه زودتر می‌دهند استفاده نکنید)
  • مصرف کالری روزانه خود را بین 5-6 وعده تقسیم کنید.
  • 200-500 گرم از کالری مصرفی خود را نگهدارید.

استایل بدنی مزومورف

بازشناسی این استایل بدنی بسیار ساده است. او همه جا قابل دیدن است و وزن مناسبی دارد.

این نوع از استایل بدنی، بین اندومورف و اکتومورف قرار دارد و ویژگی هردو نوع را نشان می‌دهد.

این افراد اسکلت بزرگتری دارند (همانند اندومورف) و همانند اکتومورف، درصد چربی بدنی‌شان پایین است.

درواقع این نوع از استایل بدنی، نوعی است که خواهان بسیاری دارد.

ویژگی‌های معمول مزومورف

  • ساختمان بدنی متقارن
  • سرشانه‌های پهن
  • کمر کوچک
  • میزان چربی پایین
  • بافت ماهیچه‌ای حجیم
  • به راحتی بدنشان ماهیچه‌ای می‌شود.
  • چربی سوزی به راحتی برای آنها اتفاق می‌افتد.
  • تعادل در خورد و خوراک

مزومورف‌های مشهور (مرد): آرنولد شوارتزنگر، سیلوستر استالونه، جورج کلونی، بروس ویلیس، مارک والبرگ

مزومورف‌های مشهور (زن): جنیفر گارنر، تینا ترنر، هال بری، آنجلا بست، آنا کورنیکوا

نکاتی در مورد تمرین مزومورف‌ها

  • هر ست تمرینی در محدوده 8-12 تکرار باشد.
  • بین هر ست تمرینی حدود یک دقیقه استراحت در نظر بگیرید.
  • در انجام ورزش‌های هوازی برای حفظ وزن تعادل داشته باشید.

نکاتی در مورد رژیم غذایی مزومورف‌ها

  • میزان کربوهیدرات مصرفی‌تان بین 40- 60% باشد.
  • هر وعده غذایی‌تان به اندازه یک مشت باشد.
  • وعده‌های غذایی‌تان را به 5-6 وعده در روز تقسیم کنید.
  • برای حفظ توده ماهیچه‌ای به اندازه کافی کالری بخورید.

ترکیب استایل‌های بدنی

شاید با خواندن تا اینجای این مقاله، به نظرتان برسد، این امکان وجود ندارد که شما ترکیبی از 3 استایل بدنی باشید، ولی ممکن است!

عجیب است که دقیقا در اندازه یکی از استایل‌های بدنی باشید؟ احتمالا می توانید تنها با یکی از این دو سازگار باشید ولی هنوز هم توانایی دریافت ویژگی های دو شکل دیگر را دارید.

در واقع این احتمال که یکی از این سه شکل خالص باشید بسیار کمیاب است.

اینکه یک اکتومورف قد کوتاه باشید برای شما یک امتیاز عالی خواهد بود تا در مسابقات سوارکاری شرکت کنید درحالی‌که یک اندومورف خالص ممکن است شما را مناسب برای ورزش کشتی کند.

سبک‌های بدنی خالص، مزیت‌های زیادی نسبت به سبک‌های ترکیبی دارند.

برای نمونه شکل زیر یک اکتومورف خالص در سمت چپ و یک مزومورف خالص را در سمت راست را نشان می دهد و ترکیب این 2 نوع استایل، 2 بدن میانی است.

خوشبختانه این معرفی مختصر و سریع در 3 استایل بدنی به شما کمک می کند تا به تناسب دلخواهتان برسید.

هر کدام از این 3 استایل بدنی، باید رژیم غذایی و تمرینی متفاوتی را برای خود در نظر بگیرند.

منبع: مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه